درآمدی بر
سواد رسانه ای
موضوع سواد رسانه ای با توجه به گسترش وسایل ارتباطاتی و رسانه‌ای در عصر حاضر به عنوانی یکی از مسائلی است که جایگاه ویژه ای پیدا کرده است. موضوعی که سعی دارد از آسیب های ناشی از این فضای رسانه‌ای و اطلاعاتی بکاهد و توانایی ها و مهارت های لازم برای استفاده از رسانه ها و زندگی در این فضای اطلاعاتی را به صورت مناسب برای جامعه مخاطب فراهم نماید. در پژوهش انجام شده سعی بر آن بوده که به طور خلاصه و روشن، مسائل نظری و عملی مربوط به سواد رسانه‌ای مطرح و مهمترین سوالات و مسائل آن در ایران استخراج شود.
dade-nama
داده نما | زیر و بم سواد رسانه ای

داده نمای سواد رسانه ای نگاهی اجمالی تعریف و ماهیت، سوالات نظری و راهکارهای تقویت سواد رسانه ای است که در این پرونده منتشر شده است.

seyed-bashir
مصاحبه | جایگاه حقوق در سواد رسانه‌ای

در کشور ما به نظر من اساساً مشکل هیچ وقت مشکل حقوقی نبوده، در هیچ مسئله‌ای در نظام مشکل حقوقی نیست. مشکل ما در دو سطح است؛ زیرساخت و روبنا. زیربنای ما مشکل فرهنگ است.

dr-najafi003
مصاحبه | متولیان درک درستی از مساله ندارند

گرفتاری امروز جامعه جهانی این است که به سواد رسانه‌ای به اندازه سواد در زندگی واقعی اهمیت داده نمی‌شود. در زندگی واقعی قوانینی وجود دارد که همه بلد هستند اما وقتی می‌رویم در این زیست دوم مسائلی وجود دارد که اطلاعی از آن نداریم!

10
سایت اولین کنفرانس بین المللی سواد رسانه ای در ایران

اولین کنفرانس بین المللی سواد رسانه ای در ایران در تاریخ ۳۰ مهرماه ۱۳۹۳ در سالن اصلی مرکز همایش های بین المللی برج میلاد برگزار شد. این کنفرانس محصول تلاش گروه پژوهشی سواد رسانه ای و تعدادی از نهادهای علمی، فرهنگی و دانشگاهی کشور بود.

savad-sansor
خلاصه مقاله | سانسور یا سواد رسانه ای؟

یکی از مهمترین راه‌های دستیابی به هدف بیان شده ترویج اندیشیدن و اندیشه ورزی در مدارس با بهره گیری از ترویج «تفکر انعکاسی» و آموزش سواد رسانه‌ای به دانش آموزان است.

9
گروه پژوهشی سواد رسانه‌ای

ســـال ۱۳۸۳ ، زمانی که هنوز فضای رسانه‌ای جهان رخدادهای شگفت‌انگیـز و تغییـرآفرین اخیر را تجربه نکرده بود، دغدغه شناخت مسأله اولویت‌دار فـرهنگی روز، جمع حاضررا به سمت سه موضوع اصلی و اولـویت دار«ســــــــــواد رسانه‌ای»، «فضـــــــــای مجـــازی» و «تولیــــــــد محـــــتوا» سوق داد.

savad-pic-004
خلاصه راهبردی مقاله اکسیر ارتباطات

سواد رسانه‌ای علاوه بر توانایی خواندن و نوشتن، توانایی تحلیل پیام و قدرت تولید و انتقال پیام است که انسان را در برابر اثرات رسانه‌ها مقاوم می‌سازد و از طرف دیگر می‌کوشد…

media-edu
سواد رسانه ای و آسیب های اجتماعی

این پژوهش در نتایج اولیه خود موثرترین راه برای کاهش آسیب های اجتماعی نوپدید ناشی از فضای مجازی و رسانه ها، علاوه بر تصویب قوانین،کسب آموزش های تخصصی و امنیتی استفاده از اینترنت و در مجموع، ارتقای سطح سوادرسانه ای دانسته است.

8
کتاب «کودکان و رسانه‌ها: دیدگاه‌ها و چشم اندازها»

امروزه مسائلی مانند خطرهای کانال‌های تلویزیونی ماهواره‌ای، بازی‌های کامپیوتری و اینترنت و جریان مداوم و شدید انتقال آنها به کشورهای مختلف که محتوای رسانه‌ای کودکان را در معرض آسیب جدی و یا در حاشیه قرار داده است موجب بحث‌ها و مناظره‌های متعدد شده است.

mosahebe2
مصاحبه | جایگاه آموزش و پرورش در ارتقاء سواد رسانه‌ای

به نظر من بحث سواد رسانه‌ای، یک مسئله بومی است، و باید بومی‌سازی بشود.مساله این است که ما یک برنامه درسی داشته باشیم، یعنی مولفه‌هایش را در بیاوریم. و اینکه چه کارهایی را در الگوی بومی خودمان، در موارد درسی خودمان، باید بکنیم و چه کارهایی را نباید انجام دهیم.

7
کتاب «آموزش رسانه‌ای: یادگیری، سواد رسانه‌ای و فرهنگ معاصر»

دیوید باکینگهام در کتاب «آموزش رسانه‌ای» سعی دارد تمام حوزه‌ی آموزش رسانه‌ای را با دقت بپیماید و در این پیمایش راهی به سوی آینده پیش روی مخاطب قرار دهد. «آموزش رسانه‌ای» کتابی است که از چهار فصل تشکیل شده است.

6
کتاب «بازشناسی رسانه‌های جمعی با رویکرد سواد رسانه‌ای»

در این کتاب در فصل‌های مختلف خود به موضوعاتی همچون چگونگی ارتقاء سواد رسانه‌ای، ضرورت بسط سواد رسانه‌ای، تفسیر و بیان دیدگاه سواد رسانه‌ای، بررسی کودکان به عنوان مخاطبانی خاص برای رسانه‌ها، اثرات رسانه‌ای و فرایند تاثیرگذاری رسانه‌ای و… پرداخته شده است.

men-qovah
سواد رسانه‌ای، تفسیر امروزی «وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّهٍ»

حال پژوهشگر و محقق رسانه‌ای که خود را در منظومه انقلاب اسلامی تعریف می‌کند باید در مشاهدات و پژوهش و تحقیقات خود به دنبال تبیین نسبت جایگاه سواد رسانه‌ای با انقلاب اسلامی باشد. نسبت سواد رسانه‌ای در ادبیات اسلامی و انقالابی در عصر رسانه‌ها همان معنای « وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّهٍ » را تداعی خواهد کرد.

dr-bashir
سواد رسانه ای فهم رسانه است، نه نقد آن

یک عده فکر‌می کنند این سواد رسانه‌ای در مقابل نقد است. نه! احتمالا در مقابل فهم رسانه‌ای بوده است و نه در مقابل نقد رسانه. آمدند و تصور کردند باید فهم جدیدی ایجاد شود. حال سوال این بود که این فهم جدید چه بوده و مبتنی بر چیست؟

5
کتاب «نظریه سواد رسانه‌ای»

نظریه سواد رسانه‌ای، گسترده‌تر از یک نظریه صرف روان‌شناسی است، زیرا هدف ما در اینجا ارایه نقشه‌ای از پدیده پیچیده و گسترده سواد رسانه‌ای بود. جنبه‌های این پدیده بیش از آن چیزی است که بتوان در یک مجموعه کوچکی از فرضیه‌ها تشریح کرد.

ketab-titr1
خلاصه راهبردی کتاب سواد رسانه ای

کتاب «سواد رسانه ای، درآمدی بر شیوه یادگیری و سنجش» که توسط علی طلوعی نگارش شده است به بررسی چهارچوب مفهومی، تاریخچه ،اصول و رویکردها و کارکرد نظری سواد رسانه ای می پردازد.

4
مروری بر کتاب «مبانی سواد رسانه‌ای»

این کتاب سعی در بیان تفاوت میان جهان واقعی و جهان ساخته شده توسط رسانه‌ها دارد. «مبانی سواد رسانه‌ای» در ۶ فصل، مبانی اساسی سواد رسانه‌ای را مورد بررسی قرار می‌دهد.

3
کتاب «خشونت رسانه‌ای در پرتو سواد رسانه‌ای»

کتاب «خشونت رسانه‌ای در پرتو سواد رسانه‌ای» با پرداختن به موضوعی با عنوان خشونت رسانه‌ای به دنبال جایگاه آن در ادبیات رسانه‌‌ای است، اثری که با انتقاد از اخبار خشونت آمیز صفحات روزنامه‌ها به نتایج و اثرات این اخبار می‌پردازد.

2
خانواده، سواد رسانه‌ای و رسانه‌های دیجیتال

این کتاب سعی دارد تا با آشنایی خانواده در جهت استفاده بهتر فرزندان از رسانه‌های دیجیتال به آموزش خانواده‌ها در جهت کاهش آسیب‌های ناشی از استفاده از رسانه‌های دیجیتال عمل کند.

1
نگاهی به کتاب «رویکرهایی به سواد رسانه‌ای»

هدف این کتاب آشنا کردن دانشجویان با رویکرهای متنوع و نشان دادن راهبردهای متنوع برای فهم و درک مطالب رسانه‌ای است تا به آنان کمک کند تا از دریچه های مختلف به مطالب رسانه‌ای بنگرند.


چندرسانه‌ای
آخرین مطالب
صوت
فیلم
داده‌نما
معرفی منابع
آخرین مطالب
کتاب
نشریه
سایت
10
سایت اولین کنفرانس بین المللی سواد رسانه ای در ایران

اولین کنفرانس بین المللی سواد رسانه ای در ایران در تاریخ ۳۰ مهرماه ۱۳۹۳ در سالن اصلی مرکز همایش های بین المللی برج میلاد برگزار شد. این کنفرانس محصول تلاش گروه پژوهشی سواد رسانه ای و تعدادی از نهادهای علمی، فرهنگی و دانشگاهی کشور بود.

9
گروه پژوهشی سواد رسانه‌ای

ســـال ۱۳۸۳ ، زمانی که هنوز فضای رسانه‌ای جهان رخدادهای شگفت‌انگیـز و تغییـرآفرین اخیر را تجربه نکرده بود، دغدغه شناخت مسأله اولویت‌دار فـرهنگی روز، جمع حاضررا به سمت سه موضوع اصلی و اولـویت دار«ســــــــــواد رسانه‌ای»، «فضـــــــــای مجـــازی» و «تولیــــــــد محـــــتوا» سوق داد.

8
کتاب «کودکان و رسانه‌ها: دیدگاه‌ها و چشم اندازها»

امروزه مسائلی مانند خطرهای کانال‌های تلویزیونی ماهواره‌ای، بازی‌های کامپیوتری و اینترنت و جریان مداوم و شدید انتقال آنها به کشورهای مختلف که محتوای رسانه‌ای کودکان را در معرض آسیب جدی و یا در حاشیه قرار داده است موجب بحث‌ها و مناظره‌های متعدد شده است.

7
کتاب «آموزش رسانه‌ای: یادگیری، سواد رسانه‌ای و فرهنگ معاصر»

دیوید باکینگهام در کتاب «آموزش رسانه‌ای» سعی دارد تمام حوزه‌ی آموزش رسانه‌ای را با دقت بپیماید و در این پیمایش راهی به سوی آینده پیش روی مخاطب قرار دهد. «آموزش رسانه‌ای» کتابی است که از چهار فصل تشکیل شده است.

6
کتاب «بازشناسی رسانه‌های جمعی با رویکرد سواد رسانه‌ای»

در این کتاب در فصل‌های مختلف خود به موضوعاتی همچون چگونگی ارتقاء سواد رسانه‌ای، ضرورت بسط سواد رسانه‌ای، تفسیر و بیان دیدگاه سواد رسانه‌ای، بررسی کودکان به عنوان مخاطبانی خاص برای رسانه‌ها، اثرات رسانه‌ای و فرایند تاثیرگذاری رسانه‌ای و… پرداخته شده است.

5
کتاب «نظریه سواد رسانه‌ای»

نظریه سواد رسانه‌ای، گسترده‌تر از یک نظریه صرف روان‌شناسی است، زیرا هدف ما در اینجا ارایه نقشه‌ای از پدیده پیچیده و گسترده سواد رسانه‌ای بود. جنبه‌های این پدیده بیش از آن چیزی است که بتوان در یک مجموعه کوچکی از فرضیه‌ها تشریح کرد.