درآمدی بر
روش شناسی و روش پژوهش
"روش تحقیق" مجموعه‌ای از فرم‌ها، نحوه ورود و خروج و نحوه درست نگریستن به مسائل است. اتفاقی که در ابتدای قرن 19 در دانشگاه برلین افتاد این بود که استنتاج‌های علمی از حالت فردی به حالت جمعی تبدیل شد و زبان مشترکی (روش شناسی) به وجود آمد که از آن پس به افراد اجازه می‌داد یافته‌ها و کشفیات یکدیگر را ارزیابی کنند. در طول دو قرن، توانایی‌های روش شناسی بیشتر شده است. روش شناسی چند کار برای ما انجام می‌دهد: هم زبان مشترک میان محققان یک حوزه علمی است و هم زبان مشترکی است که می‌تواند حوزه‌های مختلف علمی را به هم پیوند دهد...
photo_2016-02-27_18-05-45
تمایز علوم رفتاری ـ اجتماعی «سکولار» و «حکمی ـ اجتهادی»

تمایز اساسی در علوم رفتاری ـ اجتماعی سکولار با علوم رفتاری و اجتماعی حکمی ـ اجتهادی مربوط به روش شناسی تولید علوم انسانی است. در روش الگوی حکمی ـ اجتهادی توصیف انسان مطلوب مبتنی بر روش استدلالی و اجتهادی است.

Untitled-31
معرفی کتاب| “طراحی پژوهش‌های اجتماعی” از نورمن بلیکی

طراحی پژوهش‌های اجتماعی اثری روشن و دقیق دربارهٔ مرحلهٔ برنامه‌ریزی و طراحی پژوهش است. کتاب‌های موجودِ روش‌های تحقیق اجتماعی در ایران ــ اعم از ترجمه یا تألیف ــ همگی کتاب‌های عمومی روش تحقیق به‌شمار می‌آیند و بیشتر آن‌ها از حد مطالب مقدماتی جلوتر نمی‌روند. به همین دلیل است که جای خالی کتاب‌هایی که به تفصیل وارد بحث‌های تخصصی‌تری دربارهٔ محورهای اصلی روش تحقیق شوند به‌شدت احساس می‌شود. این کتاب مرور کاملی است به همهٔ مسائلی که دانشجویان و پژوهشگران و اساتید علوم اجتماعی در طراحی پژوهش‌ها و رساله‌های خود با آن‌ها مواجه می‌شوند.

915316
معرفی کتاب | روش تحقیق با تکیه بر حوزه علوم قرآن و حدیث

احمد پاکتچی در «روش تحقیق با تکیه بر حوزه علوم قرآن و حدیث» در چهار فصل در مورد روش تحقیق با تکیه بر حوزه علوم قرآن و حدیث به بحث پرداخته است.

GT-ASL
پرده‌نگار (اسلاید) آموزشی|روش داده بنیاد

اسلاید آموزشی روش داده بنیاد (نظریه زمینه ای) برگرفته از کتاب روش های تحقیق کیفی در علوم ارتباطات اثر تامس لیندلف و ترجمه گیویان از پرونده روش شناسی و روش پژوهش

Publication1
خلاصه کتاب | نیازسنجی پژوهشی

ضروری است تا از لحاظ مفهومی بین شناسایی نیازهای پژوهشی (فرایند شناسایی تمام طرح ها و عناوین پژوهشی بالقوه، صرف نظر از کیفیت و اولویت آن ها است که هدف اصلی دستیابی به حداکثر عناوین و موضوعات تحقیقاتی است)، تعیین اولویت های تحقیقاتی و نیز تخصیص منابع تفاوت قایل شویم. هرکدام زیرمجموعه و بخشی از نیازسنجی پژوهشی است. نیازسنجی پژوهشی با شناسایی نیازهای پژوهشی بالقوه آغاز می شود، با اولویت بندی این نیازها ادامه می یابد و نهایتا با تدارک مبنایی برای تخصیص منابع در دسترس به عناوین پژوهشی به اتمام می رسد.


چندرسانه‌ای
آخرین مطالب
صوت
فیلم
داده‌نما
GT-ASL
پرده‌نگار (اسلاید) آموزشی|روش داده بنیاد

اسلاید آموزشی روش داده بنیاد (نظریه زمینه ای) برگرفته از کتاب روش های تحقیق کیفی در علوم ارتباطات اثر تامس لیندلف و ترجمه گیویان از پرونده روش شناسی و روش پژوهش

معرفی منابع
آخرین مطالب
کتاب
نشریه
سایت
Untitled-31
معرفی کتاب| “طراحی پژوهش‌های اجتماعی” از نورمن بلیکی

طراحی پژوهش‌های اجتماعی اثری روشن و دقیق دربارهٔ مرحلهٔ برنامه‌ریزی و طراحی پژوهش است. کتاب‌های موجودِ روش‌های تحقیق اجتماعی در ایران ــ اعم از ترجمه یا تألیف ــ همگی کتاب‌های عمومی روش تحقیق به‌شمار می‌آیند و بیشتر آن‌ها از حد مطالب مقدماتی جلوتر نمی‌روند. به همین دلیل است که جای خالی کتاب‌هایی که به تفصیل وارد بحث‌های تخصصی‌تری دربارهٔ محورهای اصلی روش تحقیق شوند به‌شدت احساس می‌شود. این کتاب مرور کاملی است به همهٔ مسائلی که دانشجویان و پژوهشگران و اساتید علوم اجتماعی در طراحی پژوهش‌ها و رساله‌های خود با آن‌ها مواجه می‌شوند.

915316
معرفی کتاب | روش تحقیق با تکیه بر حوزه علوم قرآن و حدیث

احمد پاکتچی در «روش تحقیق با تکیه بر حوزه علوم قرآن و حدیث» در چهار فصل در مورد روش تحقیق با تکیه بر حوزه علوم قرآن و حدیث به بحث پرداخته است.

GT-ASL
پرده‌نگار (اسلاید) آموزشی|روش داده بنیاد

اسلاید آموزشی روش داده بنیاد (نظریه زمینه ای) برگرفته از کتاب روش های تحقیق کیفی در علوم ارتباطات اثر تامس لیندلف و ترجمه گیویان از پرونده روش شناسی و روش پژوهش

Publication1
خلاصه کتاب | نیازسنجی پژوهشی

ضروری است تا از لحاظ مفهومی بین شناسایی نیازهای پژوهشی (فرایند شناسایی تمام طرح ها و عناوین پژوهشی بالقوه، صرف نظر از کیفیت و اولویت آن ها است که هدف اصلی دستیابی به حداکثر عناوین و موضوعات تحقیقاتی است)، تعیین اولویت های تحقیقاتی و نیز تخصیص منابع تفاوت قایل شویم. هرکدام زیرمجموعه و بخشی از نیازسنجی پژوهشی است. نیازسنجی پژوهشی با شناسایی نیازهای پژوهشی بالقوه آغاز می شود، با اولویت بندی این نیازها ادامه می یابد و نهایتا با تدارک مبنایی برای تخصیص منابع در دسترس به عناوین پژوهشی به اتمام می رسد.