درآمدی بر
آینده پژوهی رسانه ها
ضرورت آینده پژوهی رسانه‌ای و ساخت اجتماعی آن جا است که پژوهشگران، کارشناسان، مدیران و سیاستگذاران دولتی به بررسی وضعیت موجود درباره ورود رسانه‌های جدید و آسیب‌ها و فرصت‌های آن پرداخته و به ارائه راه حل و سیاستگذاری مناسب بپردازند تا مانند همیشه تنها به دنبال راه علاج نبوده و از قبل آمادگی‌های لازم در حوزه های مختلف حقوقی، سیاستگذاری، آموزش و... کسب شود. این پرونده نگاهی گذرا به این مسئله مهم است.
amal
یک بار هم منفعلانه عمل نکنیم

موضوعی که باید به آن توجه کافی داشت و یکی از مسائل اصلی در تاثیرات مخرب ورود رسانه های نوین به کشور بوه است موضوع تاثیرات محتوایی آن است. وقتی وسایل ارتباطی جدید وارد جامعه می شوند این موضوع روشن است که محتوای خود را هم با خود به داخل کشور می آورند.

ayande-pajoohi-miz-ger
میزگرد |بررسی آینده رسانه ها در حوزه فنی و اجتماعی

ما می خواهیم کمی در مورد این حلقه مفقوده بحث کنیم. یعنی می خواهیم بدانیم قرار است آینده رسانه ها چه باشد؟ ویژگی های آن چیست و از آن طرف چه برنامه ریزی می توان کرد؟ چه پیش بینی هایی در بحث های اجتماعی، قوانین، نقش دولت، نقش مردم، نقش نهادهای مردم محور چیست؟

game-money
هم بازی کن؛ هم پول بگیر!

هربازی کامپیوتری به ظاهر یک بازی است اما در پشت پرده آن، مبانی فکری و آموزشی وجود دارد که سعی در القای پیام و مفهوم و ارائه یک الگوی سبک زندگی برای مخاطب به ویژه کودک و نوجوان خود دارد.بازی ها دارای ابعاد دیگری هم هستند. ابعادی مانند بازی برای خلق یک جهان خیالی!

ip-tv
IP TV ، آینده پژوهی یک رسانه جدید

در این فناوری بیننده می تواند در نحوه اجرای برنامه ها دخل و تصرف داشته باشد. در تلویزیون های کابلی قدیمی بیننده فقط گیرنده یک سری امواج رادیویی است که شرکت های تلویزیونی تولید می کنند. اما برای مثال با استفاده از IPTV کاربر می تواند علاوه بر تصاویر ویدئویی داده های دیجیتالی دیگری را نیز دریافت کند.

feqh
فقها و رسانه های جدید

می توان ریشه ی اختلافات را در تفاوت «مبانی فقهی و اصولی» جست و جو کرد. برخی از این نظرات به عناوینی بر می گردد که موضوع را ذیل آن قرار می دهند . به بررسی اجمالی چند نمونه از اختلاف نظرات می پردازیم و در ضمن این بررسی، به برخی از سوالات که در فقه رسانه بی پاسخ مانده یا لااقل مفصل بحث نشده نیز اشاره می کنیم

homayoon
مصاحبه | ناوگان فرهنگی ما آشفته است

ما ناوگان فرهنگی مان آشفته است در کشور. حالا تازه آرام آرام شورای عالی انقلاب فرهنگی می خواهد شروع کند این ناوگان را با سند نقشه مهندسی فرهنگی سازماندهی کردن . ببینیم می شود یا نمی شود.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

think
آینده رسانه‌ها و جایگاه نخبگان

رسانه های جمعی در زندگی فردی و جمعی انسان ها ارتباط دارد. تاثیر رسانه ها صرفا سطحی نیست، بلکه آن ها می تواند تاثیرات عمیقی بر مناسبات اجتماعی و روابط انسانی نیز داشته اند. به عنوان مثال هیچکس نمی تواند تاثیر رسانه ها و نقش آن ها در روند فروپاشی کشورهای سوسیالیستی سابق را انکار کند.

kahkeshan
خلاصه فصل سوم کتاب ایران در چهار کهکشان ارتباطی

اساس شکل گیری نظریه بازار پیام این است که در دهکده جهانی، بازاری به وجود خواهد آمد، با ساخت و کارکردی کشابه بازارهای سنتی ایران که در آن به مخاطبان انبوه دوران رسانه‌ها، سه نقش جدید به وجود خواهد آمد که ارتباط گران متعدد، ارتباط گیران متعدد و جست و جوگران متعدد، ایفاگر آن خواهند بود. ضمن آنکه جابه جایی نقش‌ها در بازار مذکور غیر ممکن نیست.

futur
خلاصه مقاله | آینده رسانه ها چیست؟

اندازه پیشرفت در زمینه فن‌آوری را می‌توان در سه واژه اساسی خلاصه کرد: نوآوری با برتری موثر فنون فشردگی داده‌ها، مینیاتوری کردن با این حقیقت نشان داده می‌شود که ۴۰ سال پیش اندازه ماشینی با قدرت محاسبه یک رایانه شخصی امروزی به اندازه ساختمان اپرای پاریس می‌بود. و سرانجام کاهش قیمت و هزینه‌ها.

najafi
باید سوار قطار پیشرفت رسانه ها شد

وقتی سوار این قطار بشویم می توانیم هدایتش کنیم، می توانیم ریلش را عوض کنیم. امّا تا زمانی که فرمانش در دست ما نیست دیگران یک جایی می برندش و این اتفاق باید بیافتد.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

ma-va-ayande
کلیپ | ما و رسانه های آینده!

کلیپ «ما و رسانه های آینده» نگاهی به مسئله آینده پژوهی رسانه ها در ایران و ضعف سیاست گذاری در این حوزه است. در این کلیپ کوتاه تعریف، آسیب شناسی و ارائه راهکارهایی در این حوزه صورت گرفته است.

NashreNey-mabaniye-jameshenasiye-ertebatat-W280
مبانی جامعه‌شناسی ارتباطات

کتاب «مبانی جامعه شناسی ارتباطات» نوشته رینر شوتس ایشل یکی از برجستگان این حوزه به زبان آلمانی است که جلد نخستش در سال ۲۰۰۵ به چاپ رسیده و توسط کرامت الله راسخ ترجمه شده است.

14-6-25-0562resaneh
مدیریت رسانه

کتاب « مدریت رسانه» دربردارنده مقالاتی با نگاه عملگرایانه به مدیریت رسانه است که در ۱۰ فصل جمع آوری شده است.

845899
مدیریت راهبردی در رسانه‌ها

کتاب «مدیریت راهبردی در رسانه‌ها» در ۹ بخش با عناوین زمینه استراتژیک(صنعت رسانه)، گرایش‌های متداول در محیط راهبردی، از متن به مفاهیم، راهبرد در صنایع رسانه‌ای، مدیریت تغییر فناورانه‌ای، خلاقیت و نوآوری، شناخت، فرهنگ و استراتژی، ساختار سازمانی و رهبری مدیریت رسانه‌ها را بررسی می‌کند.

1265_320_2
رسانه‌ها و مدرنیته

کتاب « رسانه‌ها و مدرنیته» اثری است در زمینه رسانه‌ها و مطالعات فرهنگی که نظریه انتقادی را با نظریه اجتماعی پیوند داده است.

1266_320-200x300
رسانه در حرکت

کتاب «رسانه در حرکت» با رویکرد بررسی‌ کاربردهای جدید تکنولوژی‌های ارتباطی به مفاهیمی‌مانند “تلویزیون در حرکت” می‌پردازد که به تشریح مفهومی‌تازه از پدیده‌های خاص و ابزارهای ویژه است.

121234
درآمدی بر فرهنگ‌های سایبر

کتاب «درآمدی بر فرهنگ‏‏های سایبر» راهنمایی قابل فهمی‌برای اشکال، اعمال و معانی عمده این حوزه که به سرعت در حال رشد است، فراهم می‏کند.

product_1_20120423155707
آینده رسانه‌ها؛ روندها و پیشران‌های اثرگذار

نویسنده: مسعود منزوی

انتشارات: موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی

155
 اثرات رسانه‌ای و جامعه

کتاب « اثرات رسانه‌ای و جامعه» در هفت فصل می‌کوشد تصویری مناسب از فرایند اثرات رسانه‌ها ارائه دهدو با بهره‌گیری از چارچوب نظیر و نظریه‌های موجود، درک ما را از فرایند اثرات رسانه بهبود ببخشد.

IMAGE635158054732812500
استراتژی در فرهنگ و رسانه

 کتاب « استراتژی در فرهنگ و رسانه» در زمینه‌ی تدوین استراتژی، تعیین خط‌ ‌مشی و سیاست‌گذاری عمومی‌است.


چندرسانه‌ای
آخرین مطالب
صوت
فیلم
داده‌نما
ma-va-ayande
کلیپ | ما و رسانه های آینده!

کلیپ «ما و رسانه های آینده» نگاهی به مسئله آینده پژوهی رسانه ها در ایران و ضعف سیاست گذاری در این حوزه است. در این کلیپ کوتاه تعریف، آسیب شناسی و ارائه راهکارهایی در این حوزه صورت گرفته است.

dade-nama-ayande
داده نما | آینده پژوهی رسانه ها

داده نمای آینده پژوهی رسانه نگاهی به تعاریف، موضوعات، مسائل، مشکلات ، محورها، مراحل و راه حل این حوزه است که با دسته بندی مناسب و جذاب منتشر شده است.

معرفی منابع
آخرین مطالب
کتاب
نشریه
سایت
kahkeshan
خلاصه فصل سوم کتاب ایران در چهار کهکشان ارتباطی

اساس شکل گیری نظریه بازار پیام این است که در دهکده جهانی، بازاری به وجود خواهد آمد، با ساخت و کارکردی کشابه بازارهای سنتی ایران که در آن به مخاطبان انبوه دوران رسانه‌ها، سه نقش جدید به وجود خواهد آمد که ارتباط گران متعدد، ارتباط گیران متعدد و جست و جوگران متعدد، ایفاگر آن خواهند بود. ضمن آنکه جابه جایی نقش‌ها در بازار مذکور غیر ممکن نیست.

NashreNey-mabaniye-jameshenasiye-ertebatat-W280
مبانی جامعه‌شناسی ارتباطات

کتاب «مبانی جامعه شناسی ارتباطات» نوشته رینر شوتس ایشل یکی از برجستگان این حوزه به زبان آلمانی است که جلد نخستش در سال ۲۰۰۵ به چاپ رسیده و توسط کرامت الله راسخ ترجمه شده است.

14-6-25-0562resaneh
مدیریت رسانه

کتاب « مدریت رسانه» دربردارنده مقالاتی با نگاه عملگرایانه به مدیریت رسانه است که در ۱۰ فصل جمع آوری شده است.

845899
مدیریت راهبردی در رسانه‌ها

کتاب «مدیریت راهبردی در رسانه‌ها» در ۹ بخش با عناوین زمینه استراتژیک(صنعت رسانه)، گرایش‌های متداول در محیط راهبردی، از متن به مفاهیم، راهبرد در صنایع رسانه‌ای، مدیریت تغییر فناورانه‌ای، خلاقیت و نوآوری، شناخت، فرهنگ و استراتژی، ساختار سازمانی و رهبری مدیریت رسانه‌ها را بررسی می‌کند.

1265_320_2
رسانه‌ها و مدرنیته

کتاب « رسانه‌ها و مدرنیته» اثری است در زمینه رسانه‌ها و مطالعات فرهنگی که نظریه انتقادی را با نظریه اجتماعی پیوند داده است.

1266_320-200x300
رسانه در حرکت

کتاب «رسانه در حرکت» با رویکرد بررسی‌ کاربردهای جدید تکنولوژی‌های ارتباطی به مفاهیمی‌مانند “تلویزیون در حرکت” می‌پردازد که به تشریح مفهومی‌تازه از پدیده‌های خاص و ابزارهای ویژه است.