کتاب : ایران در چهار کهکشان ارتباطی

نویسنده : مهدی محسنیان راد

انتشارات : سروش

«ایران در چهار کهکشان ارتباطی» ضمن آنکه نخستین کتاب جامع تاریخ ارتباطات ایران است، نظریه جدیدی را معرفی کرده و ثابت می کند که ایران طی چند هزار سال تاریخ اجتماعی خود در فاصله کهکشان شفاهی تا کهکشان گوتنبرگ، از کهکشان ارتباطی دیگری عبور کرده و در نتیجه ایران، به جای سه کهکشان مورد بحث نظریه پرداز مشهور کانادایی ـ مک لوهان ـ از روایت چهار کهکشان ارتباطی برخوردار است.
تألیف جدید دکتر مهدی محسنیان راد که حاصل فعالیت علمی هفت ساله وی و دستیارانش است اثری است سه جلدی و مصور با حدود دو هزار صفحه که سوای ارائه دستاوردهای بکر و بسیار شنیدنی مؤلف در حوزه تاریخ ارتباطات ایران می تواند مدعی باشد که این امکان را برای اعمال برخی تغییرات لازم در دایره المعارف های ارتباطی جهان، در نشان دادن جایگاه مشرق زمین در حوزه نوآوری های ارتباطات فراهم کرده است.
نویسنده با اتکاء به یکی از مدلهای تبلیغات سیاسی و مسلکی به نام مدل جووت، تحولات سخت افزاری و نرم افزاری ارتباطات در ایران را با توجه به بستر اجتماعی ـ فرهنگی هر دوره دنبال کرده است.

فصل اول با عنوان « آغاز ارتباط » که مربوط به کهکشان شفاهی است توانسته جایگاه منحصر به فرد و شگفت انگیز چغازنبیل در ارتباطات گروهی قبل از دوران هخامنشیان را نشان دهد.
شش فصل بعدی کتاب، متمرکز بر معرفی کهکشان جدید است، فصولی که عناوین آنها به ترتیب عبارتند از؛ «‌انتقال پیام»، «تکثیر پیام»، «اقناع حقیقی»، «اقناع مجازی» و «فرصت از دست رفته»
سه فصل بعدی کتاب مربوط به کهکشان گوتنبرگ است که عناوینی چون « تأخیر»، « رؤیت پذیری» و « سنت یا تجدد » دارد.
کهکشان مارکنی با سه عنوان « عصر رادیو»، « عصر تلویزیون» و « انقلاب اسلامی» معرفی شده است.
آخرین فصل کتاب، به آینده نگریهای مؤلف برای دوران پس از دهکده جهانی اختصاص یافته که او آن را « بازار پیام » نامیده است.
نظریه ایرانی « بازار پیام» طی چند سال گذشته علاوه بر انتشار به زبانهای اسپانیایی، انگلیسی و عربی در کشورهای مختلف در کنفرانسهای بین المللی از جمله اجلاس سال ۲۰۰۵ تونس نیز ارائه شده و اکنون برای نخستین بار به فارسی منتشر می شود.

سایت خبرگزاری مهر

 88504155

 

 

 

کتاب : ارتباط شناسی

نویسنده : مهدی محسنیان راد

انتشارات : سروش

ارتباط شناسی از جمله کتاب های مرجع و مهم در زمینه علوم ارتباطات است که سال ها به عنوان مرجع برای دانشجویان علوم ارتباطات قابل استفاده بوده است. کتاب “ارتباط شناسی” را دکتر مهدی محسنیان راد استاد ارتباطات با موضوع ارتباطات انسانی نوشته است. در این کتاب انواع ارتباطات انسان با انسان، حیوان و ماشین مورد مطالعه قرار گرفته و بیش از همه، در مورد انواع ارتباطات انسان با انسان اعم از کلامی و غیر کلامی بحث می کند و در نهایت یک مدل مناسب برای این ارتباط ارائه می‌دهد.
کتاب حاضر درباره ارتباطات انسانی نخستین اثر فارسی تخصصی در این زمینه و از جامع ترین کتاب های فارسی در مورد مطالعات ارتباطی است. این کتاب مطالعه بسیار وسیعی در زمینه فراگرد ارتباط، به ویژه مدلهای گوناگون آن است. مدل هایی که در دوره پس از جنگ جهانی دوم در کشورهای غربی و مخصوصا ایالات متحده آمریکا، پدید آمده‌اند.
نویسنده برای شناخت فراگرد ارتباط و ارزیابی بعضی از این مدل ها یا جنبه هایی از آنها بررسی های شخصی جدیدی نیز انجام داده است و ضمن مطالعات مقایسه ای مدل های گوناگون ارتباطی و یادآوری نقطه ضعف های بسیاری از آنها، به نتیجه گیری های مستقل علمی پرداخته است.
نویسنده در این کتاب ارزشمند کوشیده است از یک سو براساس پژوهش های میدانی خویش، تعریفی از ارتباط به دست دهد و از سوی دیگر با توجه به این تعریف، مدل ویژه ای از ارتباط ارائه کند که بر معنی استوار باشد.
موفقیت مهم مولف در آن است که پس از بررسی و تجزیه و تحلیل مدل های ارتباطی که در چند دهه اخیر از طرف متخصصان و محققان ارتباطات غربی ارائه شده اند، خود تعریف و مدل ویژه ای از ارتباط را در بخش پنجم کتاب ارائه کرده است.
این اثر که به ارتباطات انسانی (میان فردی، گروهی، جمعی) می پردازد غیر از کتابنامه، واژه نامه، موضوع نامه و ­ نامنامه از هشت فصل تشکیل شده است. دو مقدمه از پرفسور حمید مولانا و مرحوم پروفسور کاظم معتمدنژاد در ابتدای کتاب از مطالب مهم این اثر است که در آن پروفسور مولانا درباره واژه و مفهوم ارتباطات مطالبی نوشته است و پروفسور معتمدنژاد نیزسیری در تحول مطالعات ارتباطی را مورد مطالعه قرار داده است. مفاهیمی چون ارتباط چیست؟ معنی ارتباطات، پیام­های کلامی و غیرکلامی، پیشنهاد مدلی برای ارتباطات و سیر تحول ارتباطات از جمله مباحث مطرح شده در این اثر است. ضمن اینکه فشرده­ای از کتاب و متن کامل بخشی از آن به زبان انگلیسی هم در پایان کتاب مورد توجه قرار گرفته است.

سایت باشگاه خبرنگاران جوان 

 1657_320_48

 

 

 

 

کتاب : جامعه شناسی نوین ارتباطات

نویسنده : باقر ساروخانی

انتشارات : اطلاعات

کتاب جامعه‌شناسی نوین ارتباطات رسانه‌ها در جهان امروز، دومین جلد از دانشنامه ارتباطات است که از سوی انتشارات اطلاعات منتشر شده است. این کتاب اثری است از دکتر باقر ساروخانی که در سه بخش اصلی و ۱۱ فصل تألیف شده است نویسنده در این اثر علاوه بر مقدمه و درآمد، در بخش‌های مختلف کتاب به موضوعاتی چون رسانه‌های جدید: رادیو و تلویزیون، اینترنت و ضرورت و غایت ارتباطات در جهان امروز می‌پردازد و در پایان هر فصل با طرح خلاصه و سؤالات فصل، زمینه برای مطالعه و بحث گسترده‌تر را برای مخاطب فراهم می‌سازد.

وی در بخشی از کتاب بیان می‌دارد که با پیدایی رسانه‌های جمعی، جهانی شدن داده‌های خبری تحقق یافته و اخبار و حوادث از حالت محلی بیرون آمده و جهانی شده‌اند. به طوری که یک حادثه کوچک در گوشه‌ای از جهان می‌تواند کل جهان را تحت تأثیر قرار دهد. رسانه‌ها امروزه می‌توانند به اعماق جامعه رسوخ کرده و همه اقشار را در همه سنین از آغاز تا پایان آن تحت تأثیر قرار دهند. بنابراین انسان امروز نیز انسانی رسانه‌ای است و رسانه جزو لاینفک زندگی او شده است.

عناوین و فصل‌های کتاب عبارت‌اند از:

بخش اول. رسانه‌های جدید: رادیو و تلویزیون

فصل اول. رادیو و چشم‌اندازهای نو

فصل دوم. بازاندیشی در ارتباطات دیداری

فصل سوم. تلویزیون و نسل نو

فصل چهارم. ماهواره‌ها

بخش دوم. اینترنت، اوج دهکده جهانی

فصل اول. عصر اینترنت، ویژگی‌های اساسی

فصل دوم. اینترنت و تحولات اجتماعی

فصل سوم. گستره نوین همگانی و اینترنت

فصل چهارم. جامعه نظارتی و حریم خصوصی اینترنت

فصل پنجم وبلاگ‌ها

بخش سوم. ضرورت و غایت در ارتباطات

فصل اول. اعتماد رسانه‌ای: ضرورت هستی شناختی

فصل دوم. اقناع، غایت ارتباطات (انسانی و رسانه‌ای)                                                 

سایت همشهری آنلاین

 zn5yym16

 

 

کتاب : خبر

نویسنده : یونس شکرخواه

انتشارات : دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها

بخش نخست کتاب به تعاریف خبر در قلمرو مفهومی پرداخته و برخی کلید واژه‌های مرتبط با حوزه خبر مانند نرم خبر، سخت‌خبر و فیچر شرح داده شده است. شکرخواه درباره تعریف خبر می‌گوید: «خبر چیزی است که روزنامه‌نگاران آن را می‌سازند، این تعریفی است که تقریبا از سوی اکثر روزنامه‌نگاران ‌پذیرفتنی است و متعلق به «ویلیام گیبر» است.
در بخش دوم تا نهم کتاب خبر، ارزش‌های خبری، عناصر خبری، سبک‌های خبرنویسی، منبع و لید، تیتر یا سر عنوان، ویرایش، خبر غیرقابل چاپ و فرایند خبر مطرح می‌شود.
مدل‌های حرکت یا جریان خبر، جامعه‌شناسی تولید خبر، خبر‌های رویداد مدار و فرایندمدار، خبر به روایت «مکتب گلاسگو» بخش‌های دهم تا چهاردهم کتاب را تشکیل می‌دهند.
در پیوست پایانی کتاب اصول بین‌المللی اخلاق حرفه‌ای روزنامه‌نگاری در۱۰ اصل آمده است. «حق مردم در دستیابی به اطلاعات حقیقی»، «روزنامه‌نگار، «وقف واقعیت عینی است»، «مسوولیت اجتماعی روزنامه‌نگار»، «شرافت حرفه‌ای روزنامه‌نگار»، «دسترسی همگانی و مشارکت»، «احترام به حریم خصوصی و شئون انسانی»، «احترام به منافع عمومی»، «احترام به ارزش‌های جهانی و تنوع فرهنگ‌ها»، «امحای جنگ و سایر مصایب فراروی بشر» و «ارتقای نظم نوین اطلاعاتی و ارتباطی جهانی» منشور اخلاقی در حرفه روزنامه‌نگاری است.
سایت خبرگزاری کتاب ایران

 IMAGE77

 

 

 

 

کتاب : روابط عمومی از زاویه ارتباطات

نویسنده : یونس شکرخواه

انتشارات : سیمای شرق

کتاب «روابط عمومی از زاویه ارتباطات» در بردارنده مجموعه مقالات دکتر یونس شکرخواه در حوزه روابط‌عمومی دیجیتال و فضاهای نوین دیجیتالی است.

در این کتاب پانزده مقاله آشنایی با ریشه‌های انقلاب جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی، ارتباطات دیجیتال چیست؟، سواد رسانه‌ای چیست؟، روابط‌عمومی دیجیتال چیست؟، انفجار بزرگ خاموش: دیجیتال شدن روابط‌عمومی، روابط‌عمومی مدرن: رسانه‌ای‌تر شدن و گلوبال‌تر، نوآوری چطور اشاعه می‌یابد؟، آشنایی با الزامات و اهداف شبکه‌ای شدن، دارایی‌های دیجیتال چگونه مدیریت می‌شوند، بازاریابی چیست؟، روش‌های عمده در تبلیغات چیست؟، تبلیغات سینمایی و تلویزیونی چیست؟، تبلیغات بیرون از خانه چیست؟، تبلیغات در نقطه خرید چیست؟ و چرا و چطور هدیه بدهیم، توسط شکرخواه نوشته و یا ترجمه شده است.

سایت کاوشگران روابط عمومی

 shokrkhah_book01

 

 

 

کتاب : حقوق رسانه

نویسنده : باقر انصاری

انتشارات : سمت

این کتاب در چهار بخش، بنیادهای نظری حقوق رسانه، تأسیس رسانه و فعالیت در آن‌ها، حدود آزادی‌های رسانه‌ای و مسئولیت‌های ناشی از بیان‌های مجرمانه و زیانبار را تشریح کرده‌است.

حقوق رسانه یا ارتباط جمعی یکی از رشته‌های نسبتا جدید و بین رشته‌ای است که حقوق، آزادیها و قواعد حقوقی راجع به ارتباطات جمعی را مطالعه می‌کند. ارتباطات جمعی نیز وسیله‌ای از ارتباطات است که با استفاده از یک وسیله جمعی نظیر مطبوعات، رادیو، تلویزیون و ماهواره صورت می‌گیرد.

دکتر انصاری در مقدمه این کتاب با اشاره به تجربه چند ترم تدریس حقوق ارتباط جمعی در دانشکده‌های علوم اجتماعی دانشگاه تهران و علامه طباطبایی تاکید می‌کند که دانشجویان ارتباطات به مباحث حقوق ارتباطات جمعی بسیار علاقه‌مندند ولی از کمبود منابع در این زمینه گله دارند.

کتاب حقوق ارتباط جمعی در سال ۱۳۸۶ برای رفع فقر ادبیات در این حوزه تألیف شد که مطالب آن، با توجه به حجم عظیم مسائل و مباحث حقوق ارتباط جمعی، مقدمه‌ای برای معرفی مباحث و مسائل مختلف حقوق ارتباط جمعی است. پس از چند سال تدریس معلوم شد که حجم این کتاب برای دانشجویان دوره کارشناسی زیاد و برای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد، کم است.

«حقوق رسانه» به منظور تدوین کتابی مختصر برای دانشجویان دوره‌های کارشناسی تألیف شده‌است. اگرچه در این کتاب شاکله اصلی حقوق ارتباط جمعی حفظ شده است اما از یک سو، با توجه به تصویب قوانین و مقررات متعدد در طی سال‌های پس از انتشار، مطالب کتاب بر اساس مصوبات جدید انتشار یافته است.

در کتاب حقوق رسانه تلاش شده، صرف نظر از حقوق کشور خاص و نیز صرف نظر از رسانه خاص، به مطالعه قواعد عمومی حقوق رسانه اقدام شود. با وجود این، توجه به حقوق ایران و نیز استفاده از منابع حقوقی اسلام، از اهمیت خاصی برخوردار بوده‌است. برای رعایت اختصار، اسناد و کنوانسیون‌های بین‌المللی و قوانین و رویه‌های حقوقی کشورهای دیگر، تنها در صورت ضرورت مورد توجه قرار گرفته و سعی شده‌ تا آنجا که ممکن است شاهد مثال‌های لازم برای فهم مباحث ارائه شد.

سایت خبرگزاری مهر

 8976

 

 

کتاب : شبکه‌های خشم و امید

نویسنده : مانوئل کاستلز   / ترجمه : مجتبی قلی پور

انتشارات : نشر مرکز


کتاب «شبکه‌های خشم و امید: جنبش‌های اجتماعی در عصر اینترنت» در هفت فصل تنظیم شده است. فصل اول صورت‌بندی کلی مسئله را مطرح می‌کند. اینکه جنبش‌های اجتماعی مذکور در چه متن و زمینه‌ای برخاسته‌اند و نوبودگی آن‌ها چیست.
فصل دوم با عنوان «طلیعه‌ی انقلاب: جایی که همه‌چیز آغاز شد»، روایتی از جنبش‌های تونس و ایسلند ارائه می‌کند. فصل سوم به انقلاب مصر می‌پردازد. کاستلز در اینجا هم به نقش اینترنت و شبکه‌های آن اشاره می‌کند. و جایی دیگر اشاره می‌کند که این انقلاب‌ها به‌راستی توییت شده‌اند. با این حال، کاستلز در مورد انقلاب مصر، بر نقش بی‌بدیل فضاهای عمومی و به‌ویژه میدان التحریر اشاره می‌کند.
در فصل بعدی با عنوان «کرامت، خشونت، ژئوپلیتیک خیزش‌های عربی» به مدل خاص جنبش‌های عربی پرداخته می‌شود. فصل پنجم به جنبش خشمگین‌ها در اسپانیا می‌پردازد. در فصل ششم، نویسنده به جنبش اشغال وال‌استریت می‌پردازد؛ جنبش ۹۹۹درصدی‌ها. نویسنده به تأثیرات قیام‌های کشورهای عربی و به‌ویژه انقلاب مصر بر این جنبش می‌پردازد؛ امری عجیب که با این جملات بیان می‌شود: «این تندر از میدان تحریر آمد؛ چیزی که خود یک طنز تاریخ بود، زیرا برای بیشتر آمریکایی‌ها تنها چیزهای بااهمیت در خاورمیانه، نفت و اسرائیل است.»
در فصل هفتم با عنوان «تغییر جهان در جامعه‌ی شبکه‌ای»، نویسنده خلاصه‌ای از مباحث و خصوصیاتی را که به جنبش‌های اجتماعی جدید نسبت داده است، ارائه می‌کند؛ تصویر تیپ ایده‌آل‌‌گونه‌ای از جنبش‌های اجتماعی معاصر که به مدد اینترنت شکل می‌گیرند.

سایت ۸tag.ir

 

 Book-Shabakehaye-Khashm-Va-Omid05f9ae

 

 

کتاب : فلسفه ارتباطات

نویسنده : کنستانتین بودوریس و جان پولاکاس  / ترجمه‌ : غلامرضا آذری و حسین کیانی

انتشارات : ققنوس

ارتباطات به منزله حوزه مطالعاتی و رشته مستقل علمی یکی از قدیمی‌ترین مطالعات دانشگاهی جهان است. کتاب حاضر مجموعه مقالاتی است که شامل نوشتارها ومقاله‌های برگزیده نخستین‌همایش فلسفه ارتباطات سال ۲۰۰۲ در کشور یونان و پاسخی است هر چند ابتدایی و مقدماتی به برخی از پرسش‌های کلیدی تنها یک حوزه مذکور از سه حوزه فوق یعنی فلسفه ارتباطات از دیدگاه اندیشه‌ها و رویکردهای یونانی.
«گفتمان و گفتگو»،«دسترسی به نوس»، «چالش های اخلاقی برای یقای ارسطو در عصر ارتباطات واسطه مند»، «مکالمه ای درباره فضیلت روزمره»، «کایروس و بیان»، «نظریه ارزشیابی برهان ارسطو»، «لوگوس و کثرت گرایی»،«تخیل در ارتباطات عاطفی فریبنده»، «فلسفه، بلاغت و اروس در پیدایش خودشناسی»، «اصل ارتباطات در متن بنیادباوری و نسبیت باوری»،«جنبه های اخلاقی فناوری ارتباطات»، «بلاغت ستایش و تشکیل هویت»، «ارتباطات میان فرهنگی در دوران باستان»، «لذت بلاغت»، «دیدگاه پروکلوس درباره چگونگی ارتباطات افلاطونی»، «بنیان های معرفت شناختی ارتباطات در فن شعر و تفسیر ارسطو» و «قیاس ناپذیری ارتباطات فلسفی در رساله قوانین افلاطون» عنوان بخش های مختلف این کتاب است.

سایت آخرین خبر

Falsafe-Ertebatat-FINAL