آموزش تشکیلات فرهنگی

آخرین بسته از بسته مطالعاتی تشکیلات به موضوع《آموزش تشکیلات فرهنگی》 اختصاص دارد.

فرد تشکیلاتی وقتی در مدار تشکیلات قرار می گیرد می بایست علم و فن کار تشکیلاتی را بداند تا در برنامه ریزی ها،تصمیم گیری ها،حل مشکلات،هم افزایی تشکّل ها،هدایت و تربیت تشکیلاتی و زمینه های اجرایی دیگر تشکیلات موفق شود.

در واقع آموزش تئوریک کارِتشکیلاتی امری لازم در جهت هر چه بهتر اجرا شدن برنامه ها در قالب تشکیلات می باشد

برای دریافت پوستر این بسته‌ی مطالعاتی اینجا کلیک کنید

 

کتاب اول:قالب تشکل،تشکل غالب

بصیرت و جهاد در گوشه نشینی و بریدگی از مردم و جامعه میسر نیست، بلکه مواجهه با سرد و گرم اجتماع و حضور مسئولانه میسر است، زیرا آن کس که در معرض خطرات و بحران ها و گلاویز با مشکلات و سختی است، نیاز به بصیرت را احساس و تجهیز به روحیه و عمل جهادی را ضروری می شمارد.

بهترین نوع حضوری که این ظرفیت را دارد، حضور آگاهانه و فعالانه در جمع و نقش آفرینی تشکیلاتی است.

«قالب تشکل و تشکل غالب» اثری از مرکز فرهنگی تبلیغی آینده سازان است که مباحثی نظیر واژگان و اصطلاحات مرتبط با تشکل، رفتار تشکیلاتی در سیره‌ی معصومین، زمینه ها و عوامل موثر در شکل گیری تشکل اسلامی،جایگاه مدیریت و رهبری در تشکل اسلامی و آسیب شناسی تشکل اسلامی را در هشت درسنامه بیان می کند.

1

 

 

کتاب دوم: راهنمای راهبری(۳ جلد)

مؤسسه مسیر، به سفارش «مرکز رشد و ارتقاء فعالان فرهنگی» یک بسته محتوایی با موضوع «مدیریت تشکل‌های فرهنگی» را در ۳ جلد منتشر کرده است.

کتاب «راهنمای راهبری؛ خلاصه کتب» اولین عنوان از مجموعه کتب با این موضوع است که خلاصه راهبردی ۵ کتاب شاخص حوزه تشکیلات است که عبارتند از: «۳۰۰ نکته در مدیریت اسلامی»، «اصول کار فرهنگی»، «کادرسازی برای انقلاب با محوریت اندیشه‌های امام و رهبری»، «مدیریت و فرماندهی در اسلام»، «نقش تشکل‌های اسلامی در پیشبرد اهداف انقلاب».»

کتاب «راهنمای راهبری؛ خلاصه مقالات» دومین عنوان از مجموعه کتب با این موضوع است که خلاصه راهبردی ۱۰ مقاله شاخص حوزه تشکیلات است که عبارتند از: «اخلاق مدیریت از منظر آیات و روایات»، «فرهنگ اسلامی؛ مفاهیم، ویژگی ها و اصول»، «مهندسی فرهنگی، لازمه «تعالی» جامعه اسلامی»، «آسیب شناسی مدیریت فرهنگی از منظر مقام معظم رهبری»، «تعاریف فرهنگ، نقش فرهنگ در نظام اجتماعی و فرهنگ سازمانی»، «مدیریت فرهنگی یا فرافرهنگی»، «مفهوم شناسی و نگرشی بر ابعاد برنامه ریزی مهندسی فرهنگی»، «بهبود بهره وری از طریق کارگروهی مؤثر»، «نقش مدیریت مؤسسات فرهنگی در ایجاد و ارتقای سرمایه های اجتماعی و رابطه آن با استراتژی توسعه» و «طراحی مبانی نظام ارزیابی عملکرد سازمان های فرهنگی»

مهم‌ترین محصول این بسته محتوایی، کتاب تألیفی «راهنمای راهبری» که به همت مجید محمدزمانی و حمیدرضا محمدی و به سفارش «مرکز رشد و ارتقاء فعالان فرهنگی» به رشته تحریر درآمده و توسط مؤسسه مسیر منتشر گردید.این کتاب که به تبیین بایسته‌های کار تشکیلاتی و مدیریت تشکل‌های فرهنگی می‌پردازد، در ۱۳۹ صفحه با قطع رقعی چاپ شده است.

2

3

4

 

 

کتاب سوم: از صفر تا صد یک تشکل فرهنگی

محمد مهدی نجاتی نویسنده کتاب سعی نموده است که در کتاب “از صفر تا صد یک تشکل‌ فرهنگی”، به بررسی جوانب مختلف شکل‌گیری تشکل‌ها بپردازد.
نویسنده در این کتاب، با بیان اینکه هدف اصلی در شکل‌گیری هرتشکل می‌باید زمینه‌سازی جهت “هدایت و تربیت‌” در “جامعه” باشد، با استناد به سخنی از شهید بهشتی،تشکل رااین‌گونه تعریف می‌نماید:
«تشکل یعنی مجموعه‌ای از افراد که بر اساس آرمان‌، ایمان و نقطه نظرهای مشترک گرد هم بیایند که یدالله مع الجماعه است. تا بتوانند زمینه را برای رشد اخلاق، کار دسته جمعی و برای رشد استعدادها و شناخت کادرها و تربیت آن‌ها و تهیه‌ی برنامه‌ها و قبول مسئولیت در اجرای برنامه‌ها هموارتر کنند.»  »

«از صفر تا صد یک تشکل فرهنگی»، پرداختی است اجمالی به مسائل یک تشکل، از بدو شکل‌گیری و آغاز کار و ادامه‌ی مسیر،که خواندن آن به فعالین فرهنگی، علی الخصوص افرادی که در ابتدای این مسیر قرار دارند،توصیه می‌گردد.

این اثر را انتشارات کتابدار توس در ۱۴۳ صفحه سال ۱۳۹۲ منتشر کرده است.

5

 

 

کتاب چهارم: مدیریت و رهبری در تشکل‌های اسلامی

مدیریت و رهبری در تشکل های اسلامی اثری از هاشم طالب است که توسط سید علی محمد رفیعی به فارسی ترجمه شده است.
مدیریت و رهبری یک تشکل مدنی یا اسلامی از قبیل سازمان ، حزب ، جمعیت ، موسسه ، یا شورا عبارت از مجموعه ای از فعالیت های گوناگون است مانند: برنامه ریزی ، تصمیم گیری ، حل مشکلات ، مدیریت زمان ، ارتباط با جامعه و رسانه ها، تشکیل گردهمایی و دهها فعالیت دیگر که همه آنها را در چهل فصل این کتاب به طور نظری و کاربردی خواهید دید . اجرای هرکدام از این فعالیت ها نیازمند آگاهی از دانشها و اجرای دستورالعملهایی است که در علوم و فنون خاص هر یک مطرح شده است . کتاب حاضر عهده دار ارائه بسیاری از این آگاهیها در حدی مختصر و مفید است . این کتاب که در اصل به زبان انگلیسی است به خاطر کاربرد وسیع تنوع مطالب و پرداختن به نیازهای اساسی فعالیت های مدنی و اسلامی برای هر گرایش یا گروه سنی به ویژه برای نوجوانان تا کنون به ۲۰ زبان زنده جهان ترجمه و تدریس شده است .
کتاب در شش بخش با این عناوین تدوین شده است: دورنمای کارآموزی رهبری، مفاهیم رهبری، مهارت افزایی و خودسازی.آموزش مربیان،اردو های جوانان در نظر و عمل و در راه ارتباط گسترده.

6

 

 

کتاب پنجم: روش هم‌افزایی تشکل ها

از نکات مهم و ضروری در مجموعه های فرهنگی توجه به موضوع ارتباطات و روش های هم افزایی تشکل ها است.از آن جا که هم افزایی عاملی بسیار مؤثر در ارتقاء کمی و کیفی فعالیت های فرهنگی تلقی می شود، هر مجموعه ی فرهنگی باید به این مبحث به صورت جدی توجه کند.
هدف اصلی مباحث مربوط به ارتباطات و روش های هم افزایی تشکل ها، تحقق آرمان تمدن ایرانی اسلامی و پیروز شدن در عرصه ی رقابت های فرهنگی و همچنین کاهش آسیب های جدایی و بریدگی تشکل ها از یکدیگر است.

در واقع مجموعه های فرهنگی برای رسیدن به آرمان های خود عموما دارای امکانات سخت افزاری و نرم افزاری کافی نیستند بلکه این ظرفیت ها در تشکل ها پراکنده است. هم افزایی می تواند امکانات بیشتری برای مجموعه های فرهنگی محقق سازد.

از تاثیرات هم افزایی تشکلهای می توان به: ۱٫افزتیش کمی فعالیت ها،۲٫ استفاده از تجربیات دیگران در زمینه شکست ها و پیروزی ها ۳٫ انتقال سریع اطلاعات و ایده ها ۴٫ به روز رسانی فعالیت ها ۵٫جلوگیری از بیراهه رفتن تشکل ۶٫ امکان جریان سازی ۷٫ افزایش قدرت مقابه با رقیب ۸٫برخورد تخصصی با مسائل ۹٫ توزیع سریع محصولات از شبکه ارتباطی اشاره کرد.

ابن کتاب سال ۱۳۹۱ ، توسط موسسه خدمات مشاوره ای جوانان و پژوهشهای اجتماعی آستان قدس رضوی، در ۶۰ صفحه، منتشر شده است.

7